18. november 2024• Kildekritiske øvelser
Indsigt i den reglementerede prostitution i Danmark og byernes vækst i anden halvdel af 1800-tallet. Read More →18. november 2024• Kildebankstema om Slavegjort eller fri
Kom i gang med tema 3 til kildebanken "Slavegjort eller fri". Read More →17. november 2024• Holocaust og andre folkedrab
Optagelser af den nye faglige viden om Holocaust og andre folkedrab. Read More →17. november 2024• Aargang 0, Aargang 0 – Historiske temaer
Efter Danmarks nederlag til preusserne (tyskerne) i 1864 måtte Danmark afstå Nordslesvig – det nuværende Sønderjylland – til Det Tyske Rige. Indlemmelsen i Det Tyske Rige betød indførelse af preussisk (tysk) administration i området med både modernisering og demokratisering til følge. Bl.a. blev den dømmende og den udøvende magt adskilt. Nordslesvig var nu en udkant af det store tyske rige, og den økonomiske udvikling blev svækket. Der skete en stor udvandring fra området, og byerne voksede kun langsomt. Selvom industrialiseringen også begyndte i Nordslesvig, var det kun i Flensborg, at den for alvor slog igennem. Read More →16. november 2024• Kildebankstema om Slavegjort eller fri
Kom i gang med tema 4 til kildebanken "Slavegjort eller fri". Read More →15. november 2024• Aargang 0, Aargang 0 – Historiske temaer
Mentale grænser flyttede sig også. Nogle af dem havde med køn og seksualitet at gøre. Read More →10. november 2024• Aargang 0, Aargang 0 – Historiske temaer
Tidslinje: Danmark 1900-1925 er i og for sig ikke et tema. Som navnet antyder, vil det her være muligt at få et kronologisk overblik. Read More →5. november 2024• Aargang 0, Aargang 0 - personerne
Følg Mette Maries opvækst og se, hvordan det går hende. Read More →5. november 2024• Forside-header, Nyheder
Undersøgelse af de hidtil ukendte aspekter af prøveforløb i kulturfagene, herunder elevers og læreres opfattelser af krav, roller og fagligt indhold. Read More →4. november 2024• Forside-header, Inspiration til lærere, Læremidler
Lektionsplaner til lærere med udgangspunkt i monument(ale) udfordringer. Read More →HistorieLab er et landsdækkende videncenter, hvis mål er at fremme udvikling og forskning inden for brugen, tolkningen og delingen af historiske, kulturelle og samfundsrelaterede emner inden for uddannelsessystemet, det bredere samfund og kultursektoren, alt sammen til fordel for uddannelse, forskning, erhverv og samfundslivet.