29. november 2018• Kildebankstema om slaveriet og Vestindien
I dette tema kan du finde kilder til, hvad der skete, når nogle af slaverne på øerne nægtede at adlyde de hvide, eller løb væk deres ejere. Read More →28. november 2018• Kildebankstema om slaveriet og Vestindien
I dette tema kan du finde kilder til nogle forskellige årsager til hvorfor, Danmark valgte at forbyde handelen med slaver over Atlanterhavet – og hvornår. Read More →26. november 2018• Forskningsmaterialer
Rapport om sammenhænge og progression mellem grundskole og gymnasier og med et helhedsorienteret fokus på historiefaget og historieundervisning. Read More →26. november 2018• Kildebankstema om slaveriet og Vestindien
I dette tema kan du finde kilder til hvornår, hvordan og hvorfor, slaveriet blev afskaffet. Read More →26. november 2018• Forskningsmaterialer
Gratis publikation til grundskolernes historielærere. Read More →26. november 2018• Forskningsmaterialer
Undersøgelse af erfaringer og aktører ud fra et samfundsmæssigt niveau og perspektiv i projektet ”Learning Museum”. Read More →25. november 2018• Kildebankstema om slaveriet og Vestindien
Tema om forholdene for de sorte indbyggere på De Dansk Vestindiske Øer var efter slaveriets ophør i 1848. Read More →23. november 2018• Kildebankstema om slaveriet og Vestindien
Kilder om, hvorfor Danmark solgte øerne, og hvordan salget blev diskuteret i Danmark både før og efter overdragelsen. Read More →21. november 2018• Kildebankstema om slaveriet og Vestindien
Kilder til de spor, som kolonitiden har sat i Danmark; hvordan man i Danmak har tjent penge på kolonierne og hvor og hvordan det kan ses i København i dag. Read More →20. november 2018• Kildebankstema om slaveriet og Vestindien
I dette tema kan du finde kilder til, hvordan Danmark har forholdt sig til sin rolle som kolonimagt og slavenation i nyere tid. Read More →HistorieLab er et landsdækkende videncenter, hvis mål er at fremme udvikling og forskning inden for brugen, tolkningen og delingen af historiske, kulturelle og samfundsrelaterede emner inden for uddannelsessystemet, det bredere samfund og kultursektoren, alt sammen til fordel for uddannelse, forskning, erhverv og samfundslivet.