
Heidi Eskelund Knudsen
Faglig leder, lektor og ph.d.
HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Jelling
Tlf. 20 45 27 24
Mail hekn@ucl.dk
Arbejdsområder
Jeg arbejder med forskning og undervisning relateret til historie som undervisningsfag i grundskole- og gymnasium. Til dagligt underviser jeg kommende historielærere i Læreruddannelsen på Fyn samt laver kurser og vejledning i faget for lærerkandidater i gymnasiets pædagogikumuddannelse. Med afsæt i fagdidaktisk teori beskæftiger jeg mig forskningsmæssigt med områder som elevers læreprocesser og meningsskabelse i skolefaget historie; begrebslæring og højere ordenstænkning i styredokumenter; afgangsprøven i kulturfagene; historisk læreplansudvikling og læremiddelanalyse; det antropocæne som historiedidaktisk optik; historiebevidsthed og historisk tænkning; historicitet, narrative biografiske interviews og teknologiforståelse.
Jeg er fokusområdeleder i forskningsgruppen HiSaRe under Center for Grundskoleforskning SDU. Endvidere er jeg tilknyttet en række faglige fora og netværk i Danmark, Norden og internationalt, bl.a. Faggruppen for Historie, Børne- og Undervisningsministeriet; Komitéen for Nordisk fagdidaktikkonferencen, NoFa; International Society for History Didactics. I HistorieLab arbejder jeg særligt med at fastholde dialog og videndeling om historiedidaktiske forhold mellem teori og praksis, herunder praksis i uddannelse og skoler. Arbejdet foregår fx via Historiedidaktisk Netværk og i redaktionen af RADAR – Historiedidaktisk tidsskrift, samt også i lærerstuderendes praktik og møder med skolehverdagen.
Projekter, aktiviteter og udgivelser
- Contested histories: Undervisningsmaterialer
- Monument(ale) udfordringer eller ej?
- Mød fortiden!
- Vikingetidens ringborge er nu verdensarv
- Contested Histories – Monument(al) challenges MONCHAL
- Redaktion
- Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger
- Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan?
- Fra faglige mål til elevers læreprocesser – hvad lærer elever i historie?
Følg med her
Baggrund
Jeg er ph.d. i historiedidaktik (2014) og er uddannet historiker med særlig interesse for pædagogik og sociologi (2008). Jeg har undervist på grundskole- og gymnasieniveau (2008-2013) samt været underviser ved Aarhus Universitet (2014-2015). Slutteligt har jeg været tilknyttet HistorieLab siden centrets begyndelse i 2014 samt Læreruddannelsen Fyn siden 2017.
Hvem er vi?
HistorieLab er et landsdækkende videncenter, hvis mål er at fremme udvikling og forskning inden for brugen, tolkningen og delingen af historiske, kulturelle og samfundsrelaterede emner inden for uddannelsessystemet, det bredere samfund og kultursektoren, alt sammen til fordel for uddannelse, forskning, erhverv og samfundslivet.