Banner til undervisningsforløb om danskhed til debat

Written by 10:21 Uv-forløb 7.-9. klasse

Danskhed til debat

Undervisningsforløb om emnet danskhed til debat og dets betydning og kendetegn.

Problemstilling

Hvordan opstår danskhed?

Præsentation og begrundelse

Eleverne arbejder i dette forløb med danskhedsbegrebet. De skal gennem egen erfaring og tilegnet viden identificere danskheden og opnå forståelse for, hvad det særlige danske er og hvorfor danskhed er blevet det, det er.

Eleverne præsenteres i forløbet for en lang række forskellige bud på, hvad danskhed er og skal aktivt forholde sig til dette analytisk i arbejdet med forskellige kilder. Eleverne skal til sidst i forløbet bruge deres tilegnede viden til at skabe deres eget bud på danskhedsbegrebet. Forløbet lægger dermed op til, at eleverne arbejder med deres historiske bevidsthed.

Dette tværfaglige forløb lader eleverne arbejde med historiekanon i relation til historiebrug i historiefaget og i relation til politik og sociale og kulturelle forhold i samfundsfag. De to fags gensidige sammenspil i dette forløb understreger sammenhængen mellem national identitet, historiebrug og politik som nærmest uundgåelige og sammenhængende enheder, der svært lader sig adskille i vores forsøg på at identificere danskheden.

Find videomaterialet her.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Historie

Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Historiebrug

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
  • Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
  • Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
  • Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
  • Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
  • Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed
Samfundsfag
Politik

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

  • Eleven kan identificere ideologisk indhold i politiske udsagn og beslutninger
  • Eleven har viden om politiske ideologier og grundholdninger
Sociale og kulturelle forhold
Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
  • Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper
  • Eleven har viden om kultur og kulturbegreber
Samfundsfaglig metode
Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder
  • Eleven kan tolke enkel statistik
  • Eleven har viden om typer af statistiske fremstillinger

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close