Genstande – læring for alle aldre

Written by 13:22 RADAR 2023

Genstande – læring for alle aldre

I denne RADAR-artikel præsenteres en teoretisk funderet model der bruger genstande som afsæt for at udforske fortiden

Denne artikel i RADAR er udgivet maj 2023 og er skrevet af Jens Aage Poulsen & Mette Nørregaard Christensen, begge tilknyttet HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

I denne RADAR-artikel præsenteres en teoretisk funderet model, som pædagoger og lærere kan anvende til at understøtte, at børn fra 4-5 år og op til 9. klasse bruger genstande som afsæt for at udforske fortiden. Derudover indeholder artiklen tre konkrete forløb til, hvordan man i henholdsvis børnehaven, indskolingen og udskolingen kan inddrage genstande for at facilitere børns undersøgende læring.

Artiklens indhold

Mennesker har altid haft tilknytning til genstande. Ikke kun som redskaber til brug i kamp og til at skaffe føde. Mennesker har også tillagt genstande betydning ud over deres nytteværdi. Jægere og samlere har lavet smykker af bl.a. snegle, dyretænder og smukke sten. Genstande har også spillet en religiøs rolle som fx relikvier. Pilgrimsrejsende kunne bære en muslingeskal som tegn på, at de havde besøgt Santiago de Compostela.

I artiklen gives der med afsæt i en model eksempler på forløb med genstande til børnehaven, indskolingen og de ældste klasser.

God læselyst.

Fra artiklen Genstande – læring for alle aldre

Genstande, der er genkendelige i nutidens udgaver, er et godt udgangspunkt for en umiddelbar sammenligning af hverdagen og livsbetingelserne før og nu. Det kan være skrivemaskinen og computeren med tastatur, eller den hånddrevne hjulpisker og den elektriske nutidsmodel.

Jens Aage Poulsen & Mette Nørregaard christensen

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close