Denne artikel i RADAR er udgivet maj 2022 og er skrevet af Lars Due Arnov & Christian Aalborg Frandsen, begge tilknyttet Københavns Professionshøjskole og Center for Undervisningsmidler.
Denne artikel sætter fokus på, hvordan du kan få teknologiforståelse ind i din historieundervisning med brug af en chatbot. I artiklen tager forfatterne udgangspunkt i konkrete afprøvninger af chatbot-teknologi i historie samt hvordan arbejdet med chatbots kan være en god konkretisering af teknologis muligheder og begrænsninger.
Artiklens indhold
Få teknologiforståelse ind i historieundervisningen med en chatbot. I denne artikel argumenteres der for, at arbejde med chatbots kan være en god konkretisering af teknologis muligheder og begrænsninger, samtidig med at paletten af formidlingsformater i historieundervisning udvides og kvalificeres. Der tages udgangspunkt i konkrete afprøvninger af chatbot-teknologi i historie.
God læselyst.
Fra artiklen Tal med din bot i historie
Sammenfattende kan man sige, at arbejdet med at opbygge en chatbot kan træne en række historiefaglig- heder, samtidig med at der udvikles en kritisk og nysgerrig stillingtagen til chatbots hos eleverne. Ovennævnte forhold kan desuden kobles til en generel diskussion af teknologiens rolle som historisk drivkraft, hvor eleverne diskuterer teknologiers betydning for samfundsmæssige forandringer.
Lars Due Arnov & Christian Aalborg Frandsen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022
RADAR-artikler fra 2022
14. november 2022• Artikel, RADAR 2022
Læremiddel-analyse – hvornår er et læremiddel historiefagligt godt?
6. september 2022• Artikel, RADAR 2022