Kom i gang med historiske problemstillinger i din historie- og samfundsfagsundervisning med disse spændende undervisningsforløb om historiske begivenheder. Forløbene henvender sig til grundskolen og varierer i lektioner.
Fleksible undervisningsforløb
Konceptet for undervisningsforløbene blev udarbejdet i 2015 i forbindelse med implementeringen af læreplanen Forenklede Fælles Mål. Tanken har været at tilbyde lærere fleksible forslag til forløb, der understøttede intentionen med læreplanen.
Fleksibiliteten i undervisningsforløbene består konkret i, at læreren kan downloade en redigerbar lektionsplan, så den kan tilpasses de konkrete elever – og de læremidler skolen har til rådighed. Den redigerbare lektionsplan gør det enkelt fx at forkorte forløbene eller sammensætte dem med elementer fra flere forløb.
Læreplanen Forenklede Fælles Mål har stillet en række krav til undervisningsforløb. Blandt andet at kompetenceområder og -mål, samt færdighed-, videns- og læringsmål m.m. skulle formuleres eksplicit. Derfor fremgår de af forløbsbeskrivelserne og lektionsplanerne. Med læreplanen Fælles Mål 2019 er færdigheds- og vidensmål vejledende, og det er op til læreren, om hun vil udarbejde læringsmål og i stedet formulere faglige mål. Derfor er forløbsbeskrivelserne stadig relevante.
Læs mere om HistorieLabs undervisningsforløb
Undervisningsforløbene beskrives under en række overskrifter:
Læreplanen Fælles Mål 2019 for historie lægger op til, at eleverne arbejder undersøgende/problemorienteret med kilder. Under titlen på forløbet har de fleste forløb en problemstilling, som er et gennemgående spørgsmål, som eleverne kan få viden om i arbejdet med forløbet. Spørgsmålet er et anslag til forløbet. Derfor anbefales det, at læreren drøfter spørgsmålet med eleverne – og evt. justerer og præciserer det – samt udmønter det i flere, måske mere præcise, underspørgsmål.
Problemstilling
Læreplanen Fælles Mål 2019 for historie lægger op til, at eleverne arbejder undersøgende/problemorienteret med kilder. Under titlen på forløbet har de fleste forløb en problemstilling, som er et gennemgående spørgsmål, som eleverne kan få viden om i arbejdet med forløbet. Spørgsmålet er et anslag til forløbet. Derfor anbefales det, at læreren drøfter spørgsmålet med eleverne – og evt. justerer og præciserer det – samt udmønter det i flere, måske mere præcise, underspørgsmål.
Præsentation og begrundelse
Præsentation og begrundelse er en lærerhenvendt tekst, der kort beskriver forløbet og begrunder, hvorfor det er relevant i historieundervisningen.
Klassetrin
Klassetrin angiver hvilke klassetrin forfatteren af forløbet tænker, at forløbet egner sig til. De fleste forløb er fleksible og kan tilrettelægges, så de også passer til andre klassetrin.
Omfang
Undervisningsforløbene er afprøvede i praksis. I andre klasser kan det angivne lektionstal naturligvis variere.
Kompetenceområde/-mål
Kompetenceområde/-mål relaterer sig til Fælles Mål og angiver kompetenceområder og -mål, der er særligt relevante i det pågældende undervisningsforløb.
Materialer
Der nævnes analoge og digitale læremidler, som anvendes i forløbet. Klassen har måske ikke adgang til alle læremidler, enten fordi skolen ikke har dem, eller fordi de ikke har adgang til de nævnte digitale læremidler. I de fleste forløb kan de nævnte læremidler erstattes af andre, som skolen har adgang til.
Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin
31. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Barndom
28. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Byen brænder – Københavns brand og brandfare
26. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Danmark i 1970’erne
23. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
De Olympiske Lege – dengang og nu
23. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
De 10 vigtigste opfindelser
19. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Det gamle Egypten
14. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Ertebøllekulturen – en del af Jægerstenalderen
11. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Fastelavn er mit navn
6. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Fra hammer til kors
5. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Fra stenalderhytter til parcelhuse
2. december 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Havespor i fortiden
29. november 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Historie på mit sted
19. november 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Historier om Danmark – Metallernes tid
17. november 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Historier om Danmark – Stenalderen
15. november 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Historier om Danmark – Vikingetiden
13. november 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Historiske og nutidige lege
31. oktober 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Hvor blev kvinderne af?
28. oktober 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Julemandens historie
27. oktober 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Julemandens oprindelse
25. oktober 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Kartoffelferie – hvad er det?
29. september 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Min familie er historie
27. september 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Mit historiske hjem
15. september 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Påske – religion eller tradition?
13. september 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Push and Pull (Folkevandringer)
1. september 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Seje gutter i historiekanonen
3. august 2019• Uv-forløb 3.-4. klasse
Verdenshistorien
Undervisnings-forløb til 5.-6. klassetrin
28. december 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Børnearbejde
21. december 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Den historiske roman
16. december 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Drengen i den stribede pyjamas
12. december 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Farvel og tobak: Tobakkens historie
1. december 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Hekse i fortid og nutid
27. november 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Historiebrug – en introduktion
24. november 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Historier om Danmark – Den sene middelalder
18. november 2019• Reformationen, Uv-forløb 5.-6. klasse
Historier om Danmark – Reformation og renæssance
14. november 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Historier om Danmark – Den tidlige middelalder
3. november 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Hvad skal vi med skolen?
1. november 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Hverdagen på museum
19. oktober 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Korstog og hellige krigere
8. oktober 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Kvinderne i De Olympiske Lege
4. oktober 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Lokalhistorie 1
2. oktober 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Mad gennem tiden
22. september 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Mit historiske hjem
21. september 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Myter og historiebrug
20. september 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Nabostrid: Danmark og Sverige
19. september 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Opdagelsesrejsende i historien
10. september 2019• Reformationen, Uv-forløb 5.-6. klasse
Reformationens døre
9. september 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Rødder – rodfrugternes historie
7. august 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Udvandring til Amerika – migration til Danmark
2. august 2019• Uv-forløb 5.-6. klasse
Vikingebilleder
Undervisnings-forløb til 7.-9. klassetrin
17. november 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Fire faglige oplæg på film
12. juni 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Danmark og Holocaust
4. maj 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Dilemmaspil
31. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
9. april 1940
30. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Arbejderbevægelsen
29. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Berlinmuren
27. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Danmark – en del af EU
25. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Danskhed på vers – fædrelandssange
24. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Danskhed til debat
22. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Demokrati – Hvem skal bestemme?
20. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Den vildeste opfindelse
18. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Det økonomiske kredsløb
17. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Doping og politik i De Olympiske Lege
15. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Enevælde – hvornår?
13. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
EUs historie
10. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
FNs verdensmål
9. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Folkedrab. Hvordan og hvorfor?
8. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Forenede nationer
7. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Fra enevælde til demokrati
4. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Frihed, lighed og broderskab
3. december 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Grundloven
30. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Hellig krig
28. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Historie(mis)brug og konsekvenser
26. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Historiebrug i spillefilm
23. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Historier om Danmark – Det svære demokrati
22. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Historier om Danmark – Enevælde og oplysningstid
21. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Historier om Danmark – Guldalder
20. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Historier om Danmark – Industrialisering
16. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Historier om Danmark – Velfærd og kold krig
12. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
History and music
11. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Holocaust
10. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Hvad nu hvis?
8. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Hvad skal vi med skolen?
2. november 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Hverdagen i Danmark under 1. verdenskrig
30. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Indvandring i nutid og fortid
29. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Israel-Palæstina-konflikten
26. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Kanonen er ladet med…
23. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Kildekursus 1
22. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Kildekursus 1 – Troværdighedsanalyse
21. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Kirken i staten
20. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Konspirationsteorier: Hvem var de skyldige?
18. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Krakket på Wall Street
17. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Krigen i 1864
9. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Krigstid og fredstid i verdenshistorien
7. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Kvindesyn
3. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Lokalhistorie 2
1. oktober 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Magt
30. september 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Menneskets udvikling: Skabelse eller tilfældighed?
28. september 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Mindretal
22. september 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Myte; løgn eller sandhed?
18. september 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Overgangsritualer i livet
14. september 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Politiske ideologier
8. september 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Sammen om verdensfred
31. august 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Skal vi sige undskyld?
30. august 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Skiltekrig i grænselandet
29. august 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Spot på ideologierne
28. august 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Stauning eller Kaos
15. august 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Stavnsbåndet
14. august 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Sønderjyllands historie er også min historie
10. august 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse
Terrorisme – mennesket bag handlingen
9. august 2019• Reformationen, Uv-forløb 7.-9. klasse
Tværfaglig dag om reformationen
30. maj 2019• Uv-forløb 7.-9. klasse