Undervisningsforløb

Written by 11:18 Undervisningsforløb

Undervisningsforløb

Her finder du undervisningsforløb om historiske begivenheder til brug i din undervisning i grundskolen.

Kom i gang med historiske problemstillinger i din historie- og samfundsfagsundervisning med disse spændende undervisningsforløb om historiske begivenheder. Forløbene henvender sig til grundskolen og varierer i lektioner.

Fleksible undervisningsforløb

Konceptet for undervisningsforløbene blev udarbejdet i 2015 i forbindelse med implementeringen af læreplanen Forenklede Fælles Mål. Tanken har været at tilbyde lærere fleksible forslag til forløb, der understøttede intentionen med læreplanen.

Fleksibiliteten i undervisningsforløbene består konkret i, at læreren kan downloade en redigerbar lektionsplan, så den kan tilpasses de konkrete elever – og de læremidler skolen har til rådighed. Den redigerbare lektionsplan gør det enkelt fx at forkorte forløbene eller sammensætte dem med elementer fra flere forløb.

Læreplanen Forenklede Fælles Mål har stillet en række krav til undervisningsforløb. Blandt andet at kompetenceområder og -mål, samt færdighed-, videns- og læringsmål m.m. skulle formuleres eksplicit. Derfor fremgår de af forløbsbeskrivelserne og lektionsplanerne. Med læreplanen Fælles Mål 2019 er færdigheds- og vidensmål vejledende, og det er op til læreren, om hun vil udarbejde læringsmål og i stedet formulere faglige mål. Derfor er forløbsbeskrivelserne stadig relevante.

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin

Læs mere om HistorieLabs undervisningsforløb

Undervisningsforløbene beskrives under en række overskrifter:

Læreplanen Fælles Mål 2019 for historie lægger op til, at eleverne arbejder undersøgende/problemorienteret med kilder. Under titlen på forløbet har de fleste forløb en problemstilling, som er et gennemgående spørgsmål, som eleverne kan få viden om i arbejdet med forløbet. Spørgsmålet er et anslag til forløbet. Derfor anbefales det, at læreren drøfter spørgsmålet med eleverne – og evt. justerer og præciserer det – samt udmønter det i flere, måske mere præcise, underspørgsmål.

Problemstilling

Læreplanen Fælles Mål 2019 for historie lægger op til, at eleverne arbejder undersøgende/problemorienteret med kilder. Under titlen på forløbet har de fleste forløb en problemstilling, som er et gennemgående spørgsmål, som eleverne kan få viden om i arbejdet med forløbet. Spørgsmålet er et anslag til forløbet. Derfor anbefales det, at læreren drøfter spørgsmålet med eleverne – og evt. justerer og præciserer det – samt udmønter det i flere, måske mere præcise, underspørgsmål.

Præsentation og begrundelse

Præsentation og begrundelse er en lærerhenvendt tekst, der kort beskriver forløbet og begrunder, hvorfor det er relevant i historieundervisningen.

Klassetrin

Klassetrin angiver hvilke klassetrin forfatteren af forløbet tænker, at forløbet egner sig til. De fleste forløb er fleksible og kan tilrettelægges, så de også passer til andre klassetrin.

Omfang

Undervisningsforløbene er afprøvede i praksis. I andre klasser kan det angivne lektionstal naturligvis variere.

Kompetenceområde/-mål

Kompetenceområde/-mål relaterer sig til Fælles Mål og angiver kompetenceområder og -mål, der er særligt relevante i det pågældende undervisningsforløb.

Materialer

Der nævnes analoge og digitale læremidler, som anvendes i forløbet. Klassen har måske ikke adgang til alle læremidler, enten fordi skolen ikke har dem, eller fordi de ikke har adgang til de nævnte digitale læremidler. I de fleste forløb kan de nævnte læremidler erstattes af andre, som skolen har adgang til.

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin

Uv-forløb 3.-4. klasse

Barndom

Undervisnings-forløb til 5.-6. klassetrin

Uv-forløb 5.-6. klasse

Børnearbejde

Undervisnings-forløb til 7.-9. klassetrin

Uv-forløb 7.-9. klasse

9. april 1940

Uv-forløb 7.-9. klasse

Berlinmuren

Uv-forløb 7.-9. klasse

EUs historie

Uv-forløb 7.-9. klasse

Grundloven

Uv-forløb 7.-9. klasse

Hellig krig

Uv-forløb 7.-9. klasse

Holocaust

Uv-forløb 7.-9. klasse

Hvad nu hvis?

Uv-forløb 7.-9. klasse

Kvindesyn

Uv-forløb 7.-9. klasse

Magt

Uv-forløb 7.-9. klasse

Mindretal

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close