Her finder du formidlingsartikler, fra 2019 og frem til nu, i det historididaktiske tidsskrift RADAR, hvis formål er at formidle viden af relevans for uddannelser og praksis.
RADAR-artikler 2025

Incels og kvindehad i historieundervisningen
Formidlingsartikel med aktuelle og historiske perspektiver på identitet, køn og ligestilling.

Holocaust på Kanonlisten
Holocaust er kommet på kanonlisten – og hvad betyder det for elever og lærere i folkeskolen?

Historiefagets etiske dimension – hvad er det?
Formidlingsartikel om rigsfællesskabet som et fælles dannelsesprojekt.

Rigsfællesskabet – et fælles dannelsesprojekt
Formidlingsartikel om rigsfællesskabet som et fælles dannelsesprojekt.

Om at skabe historie med mobiltelefonen
Formidlingsartikel om at skabe digitale fortællinger.

Praksisfaglighed i historiefag og eksterne læringsmiljøer
Formidlingsartikel om praksisfaglighed i eksterne læringsmiljøer.
RADAR-artikler 2024

Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
Formidlingsartikel om pilgrimsvandringer.

Vikingetidens ringborge er nu verdensarv
Formidlingsartikel om ringborge fra vikingetiden.

Folkedrab i historieundervisningen – Et blik på vanskelig viden
Artiklen sætter fokus på, at elever ikke kun lærer om folkedrab, men at læreren er opmærksom på, hv…

Brug af nationalromantiske malerier i undervisningen
RADAR-artikel om fortidens perspektiver i nutiden

Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger
RADAR-artikel om det antropocæne i historieundervisningen.
RADAR-artikler 2023

Historie-fortælling i historie-undervisningen
I denne RADAR-artikel ser fagforfatter Pia Sigmund på muligheden for at bruge mundtlig fortælling s…

Genstande – læring for alle aldre
I denne RADAR-artikel præsenteres en teoretisk funderet model der bruger genstande som afsæt for at…

Om at vælge indhold
Hvad fra fortiden, hvordan og hvorfor skal eleverne lære faget historie?

Nyt perspektiv på dansk historie
Artiklen peger på potentialer, som en klimavinkel kan bidrage med i skolens historiefag.

Sæt fokus på jøde-konspirations-teorier i kanonpunktet om Holocaust
Hvordan kan lærere gribe det nye kanonpunkt Holocaust an i historieundervisningen?
RADAR-artikler 2022

Hur elever förstår och använder begreppen förändring och kontinuitet
Denne artikel i RADAR er udgivet februar 2022 og er skrevet af Niklas Ammert, professor, prorektor …

Læremiddel-analyse – hvornår er et læremiddel historiefagligt godt?
Læremidlets historiefaglige kvaliteter vurderes gennem et blik for måden, hvorpå fortiden er vinkle…

QR-kode-løb i historie- og samfundsfags-undervisningen
Denne artikel i RADAR er udgivet september 2022 og er skrevet af Henrik Smedegaard Larsen, VIA Univ…

Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan?
Hvad vil faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller vil sige, når der er tale om an…

Podcast i historie – som læremiddel og produkt
Denne artikel i RADAR er udgivet juni 2022 og er skrevet af Karina Bruun Houg, pædagogisk konsulent…

Tal med din bot i historie
En chatbot er et computerprogram, som er designet til at lave en personlig automatiseret kommunikat…

Hvad med indholdet i historieundervisningen?
Denne artikel i RADAR er udgivet smarts 2022 og er skrevet af af Jens Aage Poulsen, HistorieLab, UC…

Nutidens klima-forandringer som historiefagligt problem
Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2022 og er skrevet af Bo Fritzbøger, Saxo-Instituttet, Køben…

Er det OK at fjerne eller ødelægge kulturarv?
Er det rimeligt at fjerne kulturarv, og har diskussionen en identitetspolitisk diskurs?

Teknologi er som mønter. De har både en forside og en bagside
Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2022 og er skrevet af Peder Meyhoff, pensioneret gymnasielær…

Det er ondt at spise kød på grund af klimaet. Kontroversielle emner i dialogisk rum
Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2022 og er skrevet af Rikke Alberg Peters fra UCL Erhvervsak…

20 år efter 11. september er der mere terrorisme end nogensinde før – dog ikke i Vesten
Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2022 og er skrevet af Lars Erslev Andersen, Dansk Institut f…
RADAR-artikler 2021


”Hvorfor?” – et kerneord – Om at arbejde med årsager i historieundervisningen
Hvordan svarer man på 'hvorfor'?

Dialogens betydning for hensigtsmæssig brug af læremidler i historieundervisningen
Hvilken betydning har dialog for læremidler?
RADAR-artikler 2020

Vikinger – her, der og allevegne – også i historieundervisningen
Hvordan underviser man om vikingetiden?

At opleve historiske erindringssteder som statuer og mindesten
Hvordan arbejder man med erindingssteder?


Nyt undervisningskoncept understøtter elevers historiebevidsthed og kulturmøde på tværs af Sverige og Danmark
Hvem ejer retten til at fortælle historien?

Fra faglige mål til elevers læreprocesser – hvad lærer elever i historie?
Hvad lærer elever i historiefaget?
RADAR-artikler 2019

Historiebrug og arbejdet med kontroversielle monumenter
Skal man fjerne kontroversielle monumenter?

Kunstformidling i småbørnshøjde – et favntag med uforudsigeligheden
Hvordan kan der laves kunstformidling med børn?